Autotest: Abarth 500e Abarth, het merk dat bekend is geworden met opgevoerde motoren die groter waren dan de motorruimte waar ze in moesten passen, gaat over op elektrische aandrijving. Volgens Abarth is dat niet vanwege fiscale druk of milieuproblematiek, maar omdat een elektrische auto nog beter presteert en dus nog leuker zou zijn. Maak kennis met de Abarth 500e.
|
Autotest: Rolls Royce Cullinan Traditie en mode staan welhaast haaks op elkaar. En dat stelt een merk als Rolls-Royce voor een uitdaging. Dit nobele Britse merk heeft traditie hoog in het vaandel, maar tegelijkertijd moet het met de tijd mee gaan. Daarom biedt zelfs Rolls-Royce nu een SUV aan. Sterker nog: voor modeljaar 2024 is er de speciale "Inspired by Fashion" in een rebelse uitvoering!
|
Autotest: Hyundai Kona Toen Hyundai de Kona ontwierp, was de visie duidelijk: maak een auto van het meest gewilde type en lever die vervolgens met alle gangbare motoren voor maximaal verkoopsucces. Het resultaat was er naar, want de eerste generatie van de Hyundai Kona was een regelrechte hit. Nu is het tijd voor de tweede generatie van de Kona. Weet het vervolg het origineel te overtreffen?
|
Autotest: BMW iX1 Elektrische auto's hebben vanwege hun techniek allemaal grofweg dezelfde rijeigenschappen. Dat is een probleem voor BMW, waar alles draait om het onderscheidende karakter. Nog lastiger wordt het bij een elektrische gezinsauto, want daar staan functionaliteit, comfort en veiligheid centraal. Is de iX1, de elektrische gezinsauto van BMW, toch een echte BMW?
|
Autotest: Dacia Spring De Dacia Spring behoort tot de goedkoopste elektrische auto's van Nederland. Om tot een lage prijs te komen is logischerwijs bezuinigd. Dus is de actieradius beperkt, de uitrusting eenvoudig en het motorvermogen gering. Dat laatste is echter zo gering, dat de Spring zich nauwelijks kan redden op de buitenweg. Tot nu toe! Want de Spring is er nu ook als "65".
|
Autotest: Subaru Solterra Subaru staat voor avontuur en buitenleven, maar tegelijkertijd ook voor betrouwbaarheid en veiligheid. Dat imago is te danken aan jarenlange verfijning van techniek. Echter, nu doet de elektrische auto zijn intrede en dus moet Subaru (deels) opnieuw beginnen. Weet de elektrische Solterra toch het Subaru-gevoel te geven?
|
Autotest: Mercedes-Benz EQE SUV De Mercedes-Benz EQE is een van de fijnste elektrische auto die Autozine in lange tijd heeft getest. De EQE is innovatief en maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden die elektrisch rijden biedt. De titel van het testverslag van de EQE luidt daarom "Belachelijk goed". Toch belooft Mercedes-Benz dat het nog beter kan! De EQE is er nu namelijk ook als SUV.
|
Autotest: Renault Clio De Renault Clio is niet zomaar een compacte auto. Renault zoekt de top van het segment op door deze kleine auto een uitgesproken volwassen karakter te geven. Echter, gaandeweg weet de concurrentie daar ook steeds beter in te slagen. De Clio moet voor modeljaar 2023 dus nog volwassener worden. Hoe heeft Renault dat gedaan?
|
Autotest: Toyota Prius Met de Prius wist Toyota een ware revolutie te ontketenen. De zogenaamde "hybride" is een half elektrische auto die stiller, sneller en zuiniger is dan een conventionele auto. Echter, inmiddels is de geheel elektrische auto doorgebroken en die gaat nog verder op al deze vlakken. Toch is de nieuwe Prius wederom een hybride. Waarom?
|
Autotest: Opel Astra Electric Jarenlang was de Astra het verkoopsucces van Opel. Echter, de laatste jaren staat de Astra niet meer in de hoogste regionen van de verkooplijsten. De best verkochte auto's zijn namelijk allemaal elektrisch. Daarom introduceert Opel nu de Astra Electric. Zal deze elektrisch aangedreven variant van de Astra de revolutie brengen waar het merk op wacht?
|
Autotest: Nio ET5 De laatste tijd zijn er diverse nieuwe merken op de markt verschenen. Vrijwel allemaal introduceren ze modellen die slechts op details verschillen van het bestaande aanbod. Nio doet het anders! Eerst introduceerde het twee modellen in het topsegment. En nu gaat Nio een stap verder: met de ET5 gaat het de strijd aan met de meest innovatieve auto's van dit moment.
|
Autotest: Nissan Sakura Nissan stond aan de wieg van de doorbraak van de elektrische auto met de Leaf. En het merk zette recent flinke stappen vooruit met de Ariya. Maar wat slechts weinigen weten is dat Nissan een derde elektrisch succesnummer bouwt: de Sakura. De Sakura behoort tot de voordeligste elektrische auto's op de markt, maar is helaas alleen in Japan verkrijgbaar. Autozine reisde af naar Japan om uit te vinden of de Sakura ook kans zou hebben op succes in Europa.
|
Autotest: Renault Espace De vraag naar auto's verandert sterk. Dat zit niet alleen in de aantallen, maar ook in de soorten. Voorheen reden gezinnen met MPV's en zakenlieden met grote sedans. Inmiddels is de vraag naar dergelijke auto's sterk gedaald en Renault past zich daaraan aan. De nieuwe Espace moet daarom drie modellen vervangen: de Talisman, de Grand Scenic en de oude Espace. Kan de nieuwe Espace in die voetsporen treden?
|
Autotest: Suzuki Spacia Gear Dit is het nieuwe topmodel van Suzuki: de Spacia Gear. Maar voordat u afhaakt of juist overloopt van enthousiasme, is het belangrijk om iets te verduidelijken. De Spacia Gear is het topmodel onder de kei-cars van Suzuki en de Spacia is alleen te koop in Japan. Toch ging Autozine op avontuur met deze exoot en ontdekte dat de Spacia ook van belang is voor Europa. Lees waarom.
|
Autotest: Fiat Doblo Fiat presenteert de nieuwe Doblo. Daarbij gaat de Italiaanse fabrikant met de tijd mee, want voortaan is deze bestelwagen niet alleen leverbaar met de gebruikelijke verbrandingsmotoren, maar ook als elektrische auto. Bovendien voorziet Fiat in moderne bestuurdersassistenten. Is dat allemaal "opsmuk" of biedt de nieuwe, moderne Doblo echt meerwaarde voor het bedrijf?
|
Autotest: Jeep Grand Cherokee De Grand Cherokee is het topmodel van Jeep. Tot nu toe richtte het Amerikaanse merk zich daarmee vooral op de Amerikaanse markt. Ieder exemplaar dat buiten de thuismarkt kon worden verkocht was mooi meegenomen, maar geen prioriteit. De geheel nieuwe Grand Cherokee brengt daar verandering in! Al vanaf het basisontwerp is dit keer rekening gehouden met zowel de Amerikaanse als de Europese markt. Maakt dat de Grand Cherokee tot een compromis of tot een dubbel zo goede auto?
|
Autotest: Suzuki Swace Suzuki wil de klant graag langere tijd van dienst zijn. Het merk specialiseert zich weliswaar in kleine auto's, maar het biedt ook middelgrote modellen aan voor wie doorgroeit. En die middelgrote gezinsauto's moeten natuurlijk met de tijd mee gaan. Daarom ondergaat de Suzuki Swace een facelift voor modeljaar 2023.
|
Autotest: Mitsubishi ASX Lange tijd was het stil rondom Mitsubishi. Het merk bood slechts twee modellen aan en die begonnen te verouderen. Toch had Mitsubishi geen plannen voor nieuwe auto's voor de Europese markt. Daar komt nu verandering in met de nieuwe ASX! Althans, nieuw?
|
Autotest: Opel Astra Sports Tourer GSE In 1970 gebruikte Opel voor het eerst de aanduiding "GSE". Dat stond toen voor "Grand Sport Einspritzung" en wees op exclusieve uitvoeringen met extra luxe en een sportief karakter. Nu is het legendarische label terug, maar met twee grote wijzigingen. Het staat voortaan voor "Grand Sport Electric" en wordt ook toegepast op alledaagse auto's. Blijft de magie van GSE daarmee behouden?
|
Autotest: Jeep Avenger Jeep is zichzelf in rap tempo aan het vernieuwen. Eerder introduceerde het al modellen die waren aangepast aan Europa met beschaafde afmetingen en hybride aandrijving. Nu gaat Jeep nog een flinke stap verder: de Avenger is een compacte auto met elektrische aandrijving. Bovendien is de Avenger in Europa ontworpen, in Europa gebouwd en wordt alleen in Europa verkocht. Is het desondanks nog wel een echte Jeep?
|