NL / FR
2Link.be2You.be2News.be2Travel.beAdverteren
Hosting by combell
OverzichtHoogtepuntenLaatste nieuws
SportPC & InternetBinnenlandBuitenlandEconomieCultuurAuto / Motor
Beurzen

2News.be RSS Feed Als startpagina instellen Bij de favorieten plaatsen



Bronnen
Selecteer hieronder de nieuwsbron waarvan je het nieuws wilt bekijken.




Linkpartners
- Online Kranten
- ICT-update
- Actueel 24
- Bizar, Opmerkelijk nieuws
- Laatstenieuws.info
- Zoekhier.info
- Altijdactueel
- Stock-info


Advertenties

In de kijker
- Actieaanbieding.com
- Solden en kortingscodes
- Kortingscode voor Belgie
- Top3 Vlaamse datingsites
- Cursuswinkel Antwerpen




Youtube

2News.be / Trefwoorden / Youtube

YouTube-app voor Xbox One X krijgt ondersteuning voor 4k-resolutie
Vandaag, 17:12 Tweakers
De YouTube-app voor de Xbox One X-console van Microsoft krijgt op dit moment een update, zodat ook resoluties tot 4k worden ondersteund. Dezelfde update wordt ook uitgebracht voor de Xbox One S-console.


Hoe komt beginneling Famke Louise ineens aan 7 miljoen views op YouTube?
Vandaag, 15:25 NOS nieuws

Al die boys, ja, ze willen mee Ja, maar dat gaat niet zo makkelijk Ik ben op mijn monnie, waar is het de way Ja, mijn sannie is verraderlijk

Ken je de bovenstaande tekst? Grote kans van wel. De afgelopen twee weken kon je er namelijk bijna niet omheen: de single Op Me Monnie van vlogger (en inmiddels ook zangeres) Famke Louise werd miljoenen keren bekeken op YouTube.

Een aantal dagen geleden heeft Famke Louise haar tweede single gelanceerd: Vroom. Ook deze single gaat hard met, bijna 2 miljoen views in drie dagen tijd. Hoe is het mogelijk om als nieuwe artiest miljoenen views te hebben terwijl je geen label hebt?

Famke Louise is een voorbeeld van de nieuwe artiestengeneratie die om een plekje in de hitlijsten vecht via YouTube en daarbij slim gebruik maakt van een fanbase die is opgebouwd via vlogs. "YouTube is momenteel het belangrijkste platform voor artiesten om door te breken en vloggers, met een jonge doelgroep, lukt dat het snelst", legt muziekjournalist Atze de Vrieze uit. "Daar gaat het nu om bij nieuwe artiesten. Ze moeten meteen de eerste dagen knallen met views op streamingdiensten zodat ze in de machine terechtkomen. Nadat ze al die views hebben gekregen, gaat het pas om de hitlijsten."

250.000 volgers

Door bijna twee jaar te vloggen over "beauty, fashion en soms ook challenges" heeft Famke Louise een achterban van bijna 250.000 abonnees gecreŽerd. "En die fans vinden haar leuk, houden van haar. Ze kennen haar persoonlijke verhaal door de vlogs", legt De Vrieze uit. Dat helpt Famke Louise bij de overstap naar een muziekcarriŤre: fans zijn trouw. "Daarom blijven ze haar nummers luisteren, keer op keer."

Ook YouTube noemt de trouwe achterban als een van de redenen voor haar succes. "Voor veel mensen lijkt het misschien alsof Famke Louise uit de lucht komt vallen, maar de werkelijkheid is dat ze bijna twee jaar al honderdduizenden fans aantrekt met haar vlogs", zegt Marijn Poeschmann, partnership manager bij YouTube.

Famke Louise zelf zegt dat ze altijd wel bezig is geweest met muziek, maar dat haar ervaring als vlogger heeft meegewogen bij haar besluit. "Het was gewoon heel simpel. Ik zat in de studio en dacht: waarom niet? Het klonk goed", vertelt de zangeres.

Dat het makkelijker is als vlogger om de muziek in te stappen, wil niet zeggen dat vloggers minder hard werken, gaat Famke Louise verder. "Je hebt zo hard gewerkt om een YouTube-kanaal op te bouwen, dan kan je net zo goed een nummer erop zetten. Heel veel artiesten doen dat al."

Het succes van haar muziek laat zien dat niet alleen internationale sterren op YouTube doorbreken bij een groot publiek, vertelt Poeschmann. Boef, Teske de Schepper en Ronnie Flex zijn ook allemaal namen van artiesten die via YouTube bekendheid genereerden. Zo was Boef al jaren actief als rapper, maar hij werd pas bekend door zijn vlogs. "Dat hielp hem uiteindelijk om een album met een nummer 1-notering (Habiba) binnen te halen in de hitlijsten", legt De Vrieze uit.

Het succes van Famke Louise is een voorbeeld van een nieuwe trend in muziekland. "En een goed voorbeeld van wat we democratisering noemen: er is niet een select groepje platenbazen of zendermanagers dat bepaalt wie een kans krijgt", zegt Poeschmann. "Op YouTube krijgt iedereen een kans. En het is het het grote publiek zelf dat bepaalt wie een grote aanhang krijgt en wie niet."

Daarbij breken artiesten met een jonge doelgroep momenteel sneller door. "En die jonge doelgroep maakt massaal gebruik van streamingdiensten als Spotify en YouTube. Als je als artiest daarop inzet, is de kans veel groter dat je doorbreekt", zegt De Vrieze.

En als je eenmaal veel views hebt, komt de machine op gang. "Dan kom je de hitlijsten binnen en word je interessant voor sponsoren. Je wordt geboekt: ieder schoolfeest wil Famke Louise nu. Het is eigenlijk een sneeuwbaleffect: van vlogger ga je de muziek in, gebruik je Youtube als belangrijk platform om bekendheid te genereren, kom je in de hitlijsten terecht en word je uiteindelijk geboekt."

In de toekomst zullen we deze aanpak alleen maar meer gaan zien, zegt De Vrieze. "Meerdere vloggers gaan dit proberen. Het is alleen de vraag hoeveel vloggers ook echt bekend blijven. Jonge fans zijn namelijk ook genadeloos, ze willen altijd iets nieuws."

En juist tegenwoordig kan succes net zo snel weer verdwijnen als het is gekomen. "Maar Famke Louise, die heeft nu de jackpot."




Elke minuut honderden uren video op YouTube erbij, gaat dat wel goed?
Zaterdag, 11:30 NOS nieuws

YouTube heeft een probleem. Het platform is in korte tijd enorm gegroeid en het wordt in toenemende mate als vervanging van de televisie gezien. Maar dat succes kent ook een keerzijde: de enorme hoeveelheid ongewenste video?s, waar het platform maar met moeite grip op lijkt te krijgen.

YouTube is de afgelopen jaren een dominant platform geworden. Volgens Marcel Broersma, hoogleraar Journalistieke Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen, is de inhoud steeds moeilijker te controleren, doordat mensen zelf materiaal kunnen uploaden. Tegelijkertijd wordt het bereik groter en is YouTube zodanig verweven met het internet dat het de standaard videospeler op websites is geworden.

Er werden de afgelopen tijd schokkende kindervideo?s gevonden, onder meer waarin kinderen met een touw vastgebonden te zien waren. YouTube verwijderde daarop meerdere keren video's, inmiddels meer dan 150.000 stuks. Ook bleken pedofielen de reactiemogelijkheid te misbruiken, waardoor adverteerders hun reclames tijdelijk weghaalden.

YouTube heeft maatregelen genomen: er komen extra mensen om video?s sneller te controleren en te verwijderen. Iets wat Facebook eerder dit jaar ook besloot te doen na problemen met ongewenste video?s.

Maar het algemene beeld blijft staan: het succes van het platform lijkt een steeds grotere zwakke plek te worden.

Geen uitgever willen zijn

Met grootte komt verantwoordelijk. Maar dat is ingewikkeld, legt Broersma uit. Want dan ga je al snel de kant van een uitgever op, een krant moet immers van tevoren zeker weten dat wat het plaatst klopt. Bij YouTube en andere platforms ligt dat anders. "Er is geen controle vooraf. Dat zou overigens ook ingaan tegen de uitgangspunten van het platform, maar het leidt wel tot dit soort problemen."

Charles Vaneker, universitair docent communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, wijst erop dat dit probleem symptomatisch is voor alle grote online diensten van deze tijd. "Iedere keer komt deze discussie weer op, de ene keer gaat het over Microsoft en de andere keer over Amazon." En nu dus over YouTube.

Verbaasd dat dit gebeurt zijn de twee experts niet. "Dit hoort bij de werkwijze van YouTube", zegt Broersma. "Ze grijpen pas in als er een klacht is. Daardoor zit het bedrijf een beetje in een spagaat." Daarbij wijst Vaneker erop dat het probleem alleen maar groter lijkt te worden, doordat er steeds meer content op wordt gezet.

"Ik denk dat YouTube nog duidelijker naar buiten moet treden en vragen om hulp", gaat Vaneker verder. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen al een soort adviesraad bestaand uit verschillende organisaties die meedenkt over maatregelen. "Daarnaast heb ik de indruk dat er bij YouTube vooral veel mensen werken die zich bezighouden met het platform zelf en minder bezig zijn met de maatschappij."

'Platform wordt volwassen'

YouTube is in de afgelopen jaren veranderd van een platform waar je vooral lollige filmpjes en oude beelden kon terugkijken naar een plek waar mensen flink geld aan verdienen. Zo heb je de zogenoemde YouTubers, vaak jonge filmmakers die via het (veelal dagelijks) plaatsen van filmpjes geld verdienen met advertenties en sponsoring.

Jonatan de Boer is eigenaar van een bureau dat dit soort filmmakers helpt te groeien. Hij ziet ook iets anders in deze ontwikkeling: "Het platform waar wij al jaren op actief zijn, is volwassen aan het worden. Dat vind ik een heel goede ontwikkeling. Dat neemt niet weg dat er wel wat kwalijke zaken de wereld uit moeten worden geholpen."

Volgens De Boer is het onmogelijk om het platform honderd procent te beschermen tegen ongewenste content. "Je kunt ze wel kwalijk nemen dat het algoritme niet op orde is. Gelukkig luisteren ze goed naar feedback." De Boer houdt dan ook vertrouwen. "Het zou verkeerd zijn als YouTube de schuld van dit probleem bij de gebruikers zelf neerlegt, maar dat gebeurt niet."

Wie dat vertrouwen opnieuw verloren zijn, in ieder geval voor nu, zijn adverteerders. Begin dit jaar, in maart, had YouTube ook last van wegtrekkende adverteerders. Toen kwam het omdat hun reclames naast video?s met extremistische content verschenen. "Dit is vooral een pr-drama voor YouTube", zegt Broersma. "Tenzij adverteerders op een veel grotere schaal besluiten het platform te boycotten, in elk ander geval zal de inkomstenderving meevallen."

De vraag blijft wat YouTube hier nou het beste tegen kan doen. Want de virtuele poort voor video pas openen nadat deze is bekeken zal nooit gebeuren, denken Vaneker en Broersma. Dat kost het bedrijf namelijk zijn verdienmodel. Een realistischer scenario is iets waar YouTube al mee bezig is: het inzetten van kunstmatige intelligentie. Dit betekent dat zelflerende computers op basis van patronen video?s proberen te herkennen.

Computers het werk laten opknappen

Daarin staat YouTube (en dus moederbedrijf Google) niet alleen: ook Facebook zet vol in op kunstmatige intelligentie. Het was de rode draad in de strategie die topman Mark Zuckerberg begin dit jaar openbaarde. Computers die zelfstandig patronen - en daarmee ongewenste content - kunnen herkennen zijn wat hem betreft dť manier om het platform in de toekomst leefbaar te houden.

"Facebook en Google hebben veel ervaring met kunstmatige intelligentie", zegt expert kunstmatige intelligentie Roy de Kleijn van de Universiteit Leiden. Net als de bedrijven denkt hij dat hier de oplossing ligt voor het probleem. "Dit soort systemen zijn makkelijk schaalbaar en worden razendsnel beter."

Dat het systeem van YouTube desondanks nog fouten maakt, bleek eerder dit jaar. Het YouTube-filter, wat dus werkt met behulp van zelflerende computers, liet menselijke moderatoren video?s verwijderen over de oorlog in SyriŽ. Ze waren door onderzoekers op het platform geplaatst die zo de oorlog wilde documenteren. Nadat de onderzoekers hier melding van hadden gemaakt heeft YouTube ze teruggeplaatst.

Een woordvoerder noemde dit soort gevallen toen een "complexe zaak", omdat de site ook door kinderen wordt gebruikt. De Verenigde Naties willen desondanks dat YouTube met een oplossing komt. En daarmee begint het platform steeds meer op Facebook te lijken, dat ook met regelmaat worstelt met wat het wel en niet verwijdert.




?YouTube lanceert muziekdienst in maart?
Vrijdag, 10:24 Emerce
YouTube zou van plan zijn om in maart een nieuwe muziekdienst te lanceren. Op dit moment komen muziekliefhebbers vooral aan hun trekken via de betaalde dienst YouTube Red, waaraan ook een abonnement op Googles Play Music is gekoppeld.


Gerucht: YouTube start in maart 2018 nieuwe dienst voor betaalde muziekstreams
Vrijdag, 09:36 Tweakers
YouTube introduceert in maart volgend jaar een nieuwe betaalde dienst voor streaming muziek, claimen bronnen van Bloomberg. De dienst zou intern bekendstaan onder de naam Remix. YouTube zou met Warner Music al een overeenkomst bereikt hebben.


?America First, Netherlands Second? meest bekeken YouTube-video in Nederland
Woensdag, 15:48 Emerce
De Trump-parodie van het VPRO-programma Zondag met Lubach, die dit jaar de hele wereld over ging, is in Nederland de meest bekeken YouTube-video van 2017. Dat maakte de videodienst zojuist bekend.


Hooglopende ruzie Google en Amazon over gebruik YouTube
Woensdag, 13:42 NOS nieuws

Er is een flinke ruzie gaande in techland. Google en Amazon, twee van de grootste techreuzen (samen zijn ze 1250 miljard dollar waard), zijn het niet eens over het gebruik van YouTube (onderdeel van Google) op Amazon-producten en het verkopen van de hardware-producten van Google bij Amazon.

Want op het oog lijken beide bedrijven geen concurrenten, maar dat zijn ze in toenemende mate wel.

Het is de tweede keer in korte tijd dat het misgaat. Het begon eind september, toen Google besloot dat eigenaren van de Amazon Echo Show (een apparaat met een spraakassistent en een scherm) geen YouTube meer mochten kijken. Het product is nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar in de VS wel en daar wordt het bijvoorbeeld in de keuken gebruikt.

Volgens Google schond Amazon de gebruikersvoorwaarden van YouTube door de manier waarop het videoplatform via het Amazon-apparaat te bekijken was. Via een update werd dit probleem opgelost.

Nog erger geworden

Het leek vervolgens even goed te gaan, maar de ruzie is in alle hevigheid terug. Google heeft YouTube niet alleen van de Echo Show afgehaald, maar ook van Amazons tv-product (waarmee je films en series kunt streamen naar je televisie), een apparaat dat in de VS nog meer wordt gebruikt.

Amazon betreurt dat, maar volgens Google ligt het aan de webgigant zelf: die wil de thermostaat van Google's dochterbedrijf Nest niet verkopen, evenmin als de Chromecast, het tv-product van Google.

De situatie raakt nu vooral klanten van beide partijen . "YouTube is een belangrijke bouwsteen van elke huiskamer", schrijft techsite The Verge zelfs. "Dat Google besluit om deze producten abrupt te verwijderen is beschamend."

Met andere woorden: de techjournalistiek vindt het een ruzie om niks. Techsite Gizmodo vindt dat de twee bedrijven ruziŽn als een tienerstel. "Uitmaken, weer bij elkaar komen en het opnieuw uitmaken."




Google blokkeert toegang tot YouTube vanaf Amazon Fire TV en Echo Show
Woensdag, 10:12 Tweakers
Google heeft YouTube weer geblokkeerd op de Amazon Echo Show en gaat per 1 januari hetzelfde doen op de Amazon Fire TV. Google zegt de dienst te blokkeren omdat het geen overeenstemming kan bereiken met Amazon over gebruik van elkaars diensten.


YouTube controleert strenger op controversiŽle video's
Dinsdag, 08:54 NOS nieuws

De komende tijd wil YouTube extra mensen aannemen die video's beoordelen. Dat schrijft de topvrouw van het videoplatform, Susan Wojcicki, in een blogpost. In de loop van 2018 moeten er 10.000 moderatoren zijn. Hoeveel er nu al aan het werk zijn, is onbekend.

"Ik heb gezien dat er een vervelende kant van YouTube bestaat", schrijft de topvrouw. "Ik heb gezien hoe mensen de openheid van ons platform misbruiken om te misleiden, te manipuleren, lastig te vallen of zelfs pijn te doen." De boodschap van de YouTube-directeur is dat er verandering op komst is.

De blogpost komt nadat YouTube al een paar weken kampt met problemen met verschillende soorten, veelal controversiŽle kindervideo's. Het gaat onder meer om video's waarop kinderen staan die zijn vastgebonden of die in een wasmachine zijn gestopt. Daarnaast bleken er rare video's tussen filmpjes over tekenfilmhelden te zitten waar onderwerpen als abortus in worden besproken.

Misbruikt door pedofielen

Ook ontdekte de Britse krant The Times dat pedofielen bij video's met kinderen het reactiegedeelte misbruikte om linkjes naar kindermisbruik te delen. In reactie daarop besloten adverteerders zich tijdelijk terug te trekken van het platform.

Het platform belooft ook voor hen de situatie te verbeteren. Er komen strengere regels en het advertentieteam gaat scherper kijken waar reclames komen te staan. Het platform wil de komende weken met adverteerders en filmmakers hierover in gesprek.

De afgelopen tijd heeft YouTube al meer malen maatregelen aangekondigd. Zo zijn er al meer dan 150.000 kindervideo's verwijderd, staan bij 2 miljoen video's geen advertenties meer en is bij 625.000 video's de reactiemogelijkheid uitgeschakeld.

Vijf keer meer video's verwijderd

Het is niet de eerste keer dit jaar dat YouTube worstelt met video's en advertenties. Begin dit jaar trokken adverteerders zich ook terug omdat duidelijk werd dat hun reclames naast extremistische video's stonden. Ook toen kondigde het platform maatregelen aan.

Wojcicki gebruikt die maatregelen in de blogpost als voorbeeld van een volgens YouTube inmiddels goede aanpak. Zo zijn er sinds juni van dit jaar 150.000 extremistische video's verwijderd.

Ook maakt YouTube bij het modereren gebruik van kunstmatige intelligentie, waardoor er volgens het platform vijf keer zoveel video's worden verwijderd als eerst en wordt 98 procent van de video's door de computers herkend. Het bedrijf benadrukt dat als hetzelfde werk was gedaan door moderatoren, hiervoor 180.000 mensen nodig waren geweest die allemaal 40 uur per week werken.




Dagelijks bereikt YouTube 31 procent van alle Nederlanders
28 November, 15:00 Emerce
In de maand oktober 2017 hebben meer dan 11,8 miljoen Nederlanders de website of YouTube bezocht. Dat blijkt uit gegevens van GfK. Het dagbereik van YouTube ligt op 31 procent in oktober.


YouTube verwijdert reclame van twee miljoen kindonvriendelijke video's
28 November, 13:00 Tweakers
YouTube heeft afgelopen week van ongeveer twee miljoen video's de advertenties uitgeschakeld. Bovendien zijn er 150.000 video's weggehaald en 50.000 kanalen gesloten. Die aantallen zijn de afgelopen dagen hard opgelopen. Grote adverteerders dreigen weg te lopen door de ophef over de video's.


Schoonmaak YouTube: inmiddels 150.000 schokkende kindervideo?s verwijderd
28 November, 09:18 NOS nieuws

YouTube lijkt bezig te zijn met een flinke schoonmaak om controversiŽle kindervideo?s van het platform af te halen. De afgelopen week zijn er 150.000 video?s verwijderd, zegt het platform tegen nieuwssite Vice.

Eerder meldde het bedrijf duizenden video's te hebben verwijderd. Daarnaast zijn bij 2 miljoen video?s geen advertenties meer aanwezig.

Het videoplatform heeft de laatste weken steeds groter wordende problemen omtrent kindervideo?s. Aan de ene kant gaat het om video?s waarin kinderen in soms bizarre situaties worden gefilmd, zoals vastgebonden met een touw.

Daarnaast gaat het om video?s waarin bekende kinderfiguren, zoals Elsa uit Frozen, opeens rare handelingen verrichten en onderwerpen als mishandeling, abortus en verkrachting worden besproken. Deze video?s, die tussen de normale content staan door het algoritme van YouTube, worden dus bekeken door jonge kinderen. Dit is ook wel de 'ElsaGate' gaan heten.

Daarnaast ontdekte de Britse krant The Times eind vorige week dat tientallen video?s waren met schaars geklede kinderen en tieners, met miljoenen weergaven, waarbij de reactie-sectie door pedofielen werden gebruikt. Hierop besloten adverteerders tijdelijk hun reclames in te trekken.

Genoeg reden dus voor YouTube om in te grijpen. Naast de eerder genoemde cijfers heeft de site ook bij 625.000 video?s de reactiemogelijkheid uitgezet.

Nog niet klaar

Het blijft alleen wel onduidelijk hoeveel video?s er in totaal zijn. De kans bestaat dus dat YouTube nog lang niet klaar is en nog (lang) geen grip heeft op de situatie. Daarnaast blijven makers waarschijnlijk nieuwe video?s en kanalen produceren.




Lidl, Mars en Adidas adverteren even niet meer op YouTube na nieuwe rel
24 November, 18:55 Volkskrant
Lidl, Mars, Adidas, Deutsche Bank en HP†maken voorlopig geen reclame meer op YouTube. De bedrijven nemen deze stap nadat duidelijk is geworden dat hun advertenties bij filmpjes staan met zeer expliciete seksuele commentaren over jonge kinderen. YouTube kondigde eerder deze week al maatregelen aan om ongepaste video's van zijn netwerk te weren, maar ziet zich nu geconfronteerd met een nieuwe rel. U


'Bedrijven halen reclame van YouTube na ophef over kindervideo?s?
24 November, 15:54 NOS nieuws

Onder meer de Lidl, Mars, HP en de Deutsche Bank hebben besloten om advertenties van YouTube en in sommige gevallen Google af te halen, schrijft de Financial Times.

Dit besluit volgt na aanleiding van een artikel in een andere Britse krant: The Times. Die krant ontdekte dat reclames van deze multinationals naast video's stonden waarin kinderen in onthullende kleding te zien waren en waar bovendien seksueel getinte reacties onder stonden.

Pedofielen

De video's zijn volgens de krant miljoenen keren bekeken en lijken volgens The Times vooral te zijn gemaakt door onschuldige kinderen. Pedofielen gebruiken het reactiegedeelte vervolgens om linkjes te delen van sites die te maken hebben met kindermisbruik. Ook plaatsen ze ongewenste reacties.

De onthullingen komen een dag nadat YouTube maatregelen aankondigde om iets te doen aan de omstreden kindervideo's en de seksueel getinte reacties.

Geschokt

Lidl laat aan de zakenkrant weten "geschokt" te zijn dat de seksueel getinte reacties nog niet verwijderd waren. De keten noemt dit "compleet onacceptabel" en het toont volgens hen aan "dat het strikte beleid dat Google ons heeft beloofd ineffectief is". Vanuit andere bedrijven zijn soortgelijke reacties te horen.

Het is niet de eerste keer dat grote concerns besluiten om advertenties van YouTube te verwijderen. In maart van dit jaar bleek dat hun advertenties naast extremistische video?s verschenen. Ook toen haalden de bedrijven, maar ook de Britse overheid, tijdelijk hun advertenties weg.

Maatregelen

Google, eigenaar van YouTube, beloofde toen beterschap en zei dat het ook daadwerkelijk beter ging. Het heeft sindsdien naar eigen zeggen diverse maatregelen genomen.

Daarbij wordt onder meer gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om bepaalde patronen te herkennen en video?s sneller te verwijderen. Daarnaast kregen adverteerders meer controle over waar hun advertenties terecht zouden komen.

Dergelijke adverteerders zijn heel belangrijk voor Google, omdat ze de belangrijkste inkomstenbron voor het bedrijf zijn. Google zegt in een reactie dat ook voor hen dit soort video's onacceptabel zijn en dat het bedrijf zijn best doet om deze video's van het platform te weren.




YouTube verwijdert kindonvriendelijke video's met personages uit kinderseries
23 November, 16:36 Tweakers
YouTube heeft in de afgelopen week vijftig kanalen en duizenden video's verwijderd die voor kinderen bedoeld lijken, maar in werkelijkheid kindonvriendelijk zijn. Bij veel andere van dergelijke video's moeten gebruikers minimaal achttien jaar zijn en heeft YouTube advertenties uitgezet.


YouTube neemt maatregelen tegen video's met 'kinderhorror'
23 November, 14:42 Volkskrant
Om het groeiende leger van bizarre, slecht gemaakte of soms zelfs doodenge kinderfilmpjes op YouTube in te dammen, neemt het netwerk nu zelf maatregelen. YouTube constateert 'een groeiende trend' op zijn netwerk: filmpjes die niet geschikt zijn. Niet voor kinderen en soms zelfs ook niet voor volwassenen. Om dit tegen te gaan heeft het videoplatform een aantal maatregelen aangekondigd. Niet alleen


YouTube verwijdert schokkende kindervideo?s en scherpt regels aan
23 November, 10:18 NOS nieuws

YouTube heeft vijftig kanalen en duizenden video's verwijderd omdat er schokkende scŤnes met kinderen te zien waren. Daarnaast komt er scherper toezicht vanuit YouTube op video?s die voor kinderen te kijken zijn. Dat belooft het platform, onder meer nadat BuzzFeed News diverse video?s onder aandacht bracht waarin kinderen in schokkende omstandigheden te zien waren.

De nieuwssite ontdekte meerdere video's die afkomstig zouden zijn uit Oost-Europa waarin jonge kinderen te zien zijn in gevaarlijke situaties, vaak in onthullende kleding. Ze zijn bijvoorbeeld aan elkaar vastgebonden met touw, worden in een wasmachine gestopt of er is een volwassene te zien met een riem in zijn hand en een kind op de voorgrond, waarbij de suggestie wordt gewekt dat het kind daarmee geweld kan worden aangedaan.

Het platform is van plan om door middel van kunstmatige intelligentie en meer menselijk toezicht de problemen aan te pakken. Daarnaast worden bij schokkende video's advertenties verwijderd. Dit is sinds juni van dit jaar bij 3 miljoen video's gebeurd. Makers verliezen zo hun bron van inkomsten.

Miljoenen keren bekeken

Het gaat om kanalen die vaak meer dan een miljoen abonnees hebben en miljoenen keren zijn bekeken. Ook hebben de kanalen een grijs vinkje bij hun naam, wat betekent dat ze door YouTube zijn geverifieerd.

"In de afgelopen maanden hebben we een trend gezien van video?s die bedoeld lijken te zijn voor alle leeftijden, maar dat zeker niet zijn", zegt YouTube in een verklaring. "Terwijl sommige video?s wellicht geschikt zijn voor volwassenen, zijn anderen volledig onacceptabel en we doen ons best om deze te verwijderen."

Volgens BuzzFeed News waren de video?s in kwestie makkelijk te vinden. Daarnaast stelt de nieuwssite dat het videoplatform ervan op de hoogte had kunnen zijn. Een videoproducent en activist, Matan Uziel, zegt tegen BuzzFeed News dat hij meerdere keren tevergeefs contact heeft gezocht met YouTube. Het videoplatform zegt dat de video's naar aanleiding van een van de mails van Uziel zijn verwijderd.

Meer problemen

YouTube worstelt al langer met problemen rond kindervideo?s. Zo meldde The New York Times dat er ook schokkende video's te vinden zijn op YouTube Kids, een speciaal deel van de site bedoeld voor kinderen. Daarin maken bekende tekenfilmfiguurtjes situaties mee die niet geschikt zijn voor kinderen. Volgens YouTube gaat het om een zeer klein percentage video?s dat op het kindergedeelte van de site te vinden is.

Daarnaast zijn er onder video?s met kinderen soms seksueel getinte reacties te vinden, schreef The Verge onlangs. De site haalt een voorbeeld aan van twee tienermeisje die gymnastiek oefeningen doen. Op ook op dit vlak belooft YouTube beterschap.

Verder worstelt YouTube met wat 'ElsaGate' is gaan heten: het algoritme van de videosite toont automatisch schokkende video's na kindvriendelijke filmpjes. Ook hier neemt het bedrijf nu maatregelen tegen.




YouTube werkt weer op Amazon Echo Show-speaker met touchscreen
22 November, 21:12 Tweakers
Gebruikers van een Amazon Echo Show kunnen weer gebruikmaken van YouTube. Dat gebeurt nu via een webview in plaats van een native applicatie. Google maakte de YouTube-app op de Echo Show onklaar, omdat die in strijd zou zijn met de algemene voorwaarden van de videodienst.


Nieuwste versie Android voor YouTube bevat eerste code voor nachtmodus
19 November, 11:54 Tweakers
De YouTube-app krijgt mogelijk ook een dark mode, waarin de interface van overwegend wit naar zwart overgezet wordt voor makkelijker gebruik in het donker. Dat blijkt uit een teardown van de nieuwste versie van de app op Android.


Groot YouTube-kinderkanaal verwijderd wegens mogelijk gevaar betrokken kinderen
18 November, 13:12 Tweakers
YouTube heeft het ToyFreaks-kanaal, dat meer dan 8,5 miljoen abonnees had, afgesloten op verdenking van het in gevaar brengen van de kinderen die rollen spelen in de video's. Kinder-kanalen die mogelijk ongeschikte content produceren worden sinds kort onder de loep genomen.





Gerelateerde trefwoorden



Combell - hosting, webhosting domeinnaam
© 2000-2017 - 2link.be