NL / FR
2Link.be2You.be2News.be2Travel.beAdverteren
Hosting by combell
OverzichtHoogtepuntenLaatste nieuws
SportPC & InternetBinnenlandBuitenlandEconomieCultuurAuto / Motor
Beurzen

2News.be RSS Feed Als startpagina instellen Bij de favorieten plaatsen



Bronnen
Selecteer hieronder de nieuwsbron waarvan je het nieuws wilt bekijken.




Linkpartners
- Online Kranten
- ICT-update
- Actueel 24
- Bizar, Opmerkelijk nieuws
- Laatstenieuws.info
- Zoekhier.info
- Altijdactueel
- Stock-info


Advertenties

In de kijker
- Actieaanbieding.com
- Top3 Vlaamse datingsites
- Solden en kortingscodes
- Cursuswinkel Antwerpen




Facebook

2News.be / Trefwoorden / Facebook

Nederland blinkt uit in haatberichten op Facebook
Vandaag, 02:18 Volkskrant
Nederlandse gebruikers van Facebook hebben een bedenkelijke reputatie. Hun stroom berichten met haat, racisme en het toewensen van ziekten als kanker is opvallend groot. In Zuid-Europese landen ligt dat aantal bijvoorbeeld veel lager. Dit blijkt uit het verhaal van een Nederlandse moderator die vorig jaar bij Facebook werkte en wiens relaas ondersteund wordt door gelekte e-mails, interne documente


Een oud-medewerker vertelt over de ellende achter de faÁade van Facebook
Vandaag, 02:18 Volkskrant
Voor de buitenwereld moet geheim blijven hoe Facebook werkt. Intussen worden onervaren krachten overspoeld met gruwelijke teksten en beelden. Teamhoofd Sebastian stuurt begin februari - een maand voordat Facebook wereldwijd onder vuur komt te liggen omdat de gegevens van 87 miljoen Facebookgebruikers geroofd zijn - een mail naar 1.100 medewerkers van het Horizon-team in Berlijn. Er wordt een bezoe


Er is ophef over Facebook, maar hoe zit het eigenlijk met de privacy op de site van de Volkskrant?
Gisteren, 21:30 Volkskrant
Veel ophef over Facebook en verkoop van verzamelde data, maar hoe zit dat eigenlijk met de krant?Over openheid en de dubbele moraal. Ja, hoe zit dat,†≠Volkskrant, met die Facebookpixels en privacy op de 'eigen' site? Tussen de kritische berichtgeving over Mark Zuckerberg bleek dat ook†de Volkskrant†bezoekers van de site volgt en de data doorspeelt aan adverteerders. 'Een beetje achterbaks', noemde


Zo lelijk als het bedrijf Facebook is, zo mooi zijn de mensen die ik er ontmoet
Donderdag, 17:18 Volkskrant
Waarom stoppen we niet massaal met Facebook? Die vraag stelde ik hier een half jaar geleden. Een lezer herinnerde me eraan, nadat Arjen Lubach onlangs dezelfde kwestie aansneed. 'Want moppie', schreef hij, 'je zit er nog steeds op. Waarom?'Het is niet dat ik fan van Facebook ben geworden. Sterker nog: ik heb aanhoudend en hardnekkig de schurft aan de data-slurpende, privacy-schendende, reclame-ron


Facebook sluit 1,5 miljard gebruikers uit van GDPR-regelgeving
Donderdag, 16:06 Techzine
Even leek het erop dat Facebook de GDPR voor heel de wereld zou laten gelden. Maar nu heeft het sociale netwerk bekend gemaakt dat de regels niet gaan regelen voor de 1,5 miljard gebruikers die wonen in AziŽ, Afrika, AustraliŽ en Zuid-Amerika. Wel gaan de maatregelen voortkomende uit de GDPR gelden voor de Europese Unie, […]


Facebook past Amerikaanse voorwaarden toe op gebruikers buiten EU, VS en Canada
Donderdag, 15:00 Tweakers
Facebook voert een wijziging in zijn voorwaarden door waardoor gebruikers buiten de EU, de VS en Canada niet langer een overeenkomst hebben met Facebook Ierland, maar met de Amerikaanse vestiging van het bedrijf. Daardoor is Amerikaans recht van toepassing in plaats van EU-recht.


Facebook ontloopt strengere Europese privacyregels
Donderdag, 14:18 NOS nieuws

1,5 miljard gebruikers van Facebook vallen straks onder de privacyregels van de VS in plaats van de strengere Europese regels. Dat heeft het bedrijf aan Reuters bevestigd.

Op dit moment is het zo dat alle gebruikers buiten de VS en Canada vallen onder de regels van de plek waar Facebooks internationale hoofdkantoor is gevestigd: Ierland. Aangezien dat land hoort bij de Europese Unie, gelden daar - net als in Nederland - vanaf 25 mei strengere privacyregels.

De verandering heeft gevolgen voor meer dan 70 procent van de gebruikers. In de VS en Canada heeft Facebook 239 miljoen gebruikers, in de EU 370 miljoen en in de rest van de wereld 1,52 miljard. Zakelijke netwerk LinkedIn, tegenwoordig onderdeel van Microsoft, plant een soortgelijke verandering.

Gevolgen beperken

Volgens Reuters laat het besluit zien dat Facebook manieren zoekt om ervoor te zorgen dat ze minder last hebben van de privacyregels. Zo wordt het onder de nieuwe Europese wetgeving mogelijk om het sociale netwerk boetes tot vier procent van de wereldwijde jaaromzet op te leggen. In het geval van Facebook kan dat oplopen tot miljarden euro's.

In een verklaring zegt Facebook dat het overal "dezelfde privacybescherming toepast". Het maakt volgens het bedrijf niet uit of je nou onder Facebook Inc. (in VS) of Facebook Ierland valt.

In de praktijk, zegt een deskundige tegen Reuters, betekent het dat de 1,5 miljard gebruikers die straks onder Facebook in de VS vallen, niet in staat zullen zijn om klachten in te dienen bij de Ierse privacywaakhond of rechters. In plaats daarvan moeten ze zich wenden tot de Amerikaanse equivalenten en daar gelden andere, mindere strenge regels. Als voorbeeld wordt browsegeschiedenis genoemd. Die wordt in de EU gezien als persoonlijke data, maar in de VS niet.

Onder vuur

Het privacybeleid van Facebook ligt momenteel onder een vergrootglas. Dat komt door het schandaal rond Cambridge Analytica. Dit databedrijf verzamelde, zonder toestemming, gegevens van maximaal 87 miljoen Facebook-gebruikers in 2014. De afgelopen tijd kondigde het netwerk diverse maatregelen aan om een dergelijk schandaal in de toekomst te voorkomen.




'Scripts van derden verzamelen data en tracken gebruikers via Facebook Login'
Donderdag, 11:24 Tweakers
Volgens onderzoekers van Freedom to Tinker bestaan er op een klein percentage van de populairste 1 miljoen websites scripts van derden die data verzamelen en gebruikers tracken via de functie om in te loggen met Facebook. Het zou gaan om zeven partijen.


'Facebook zet team op om eigen chips te ontwerpen'
Donderdag, 09:36 Tweakers
Facebook lijkt een team op te zetten dat eigen chips gaat ontwikkelen. In ieder geval gaat het om chips voor de infrastructuur van het sociale netwerk, maar mogelijk wil Facebook ook zijn consumentenproducten in de toekomst van eigen chips voorzien.


Een alternatief voor Facebook? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan
Donderdag, 07:42 NOS nieuws

De laatste weken klinkt de roep om een Facebook-alternatief misschien wel luider dan ooit. Het dataschandaal rond Facebook leidde in Nederland zelfs tot de vraag of Hyves niet kan terugkeren. Hoewel Hyves-eigenaar TMG dat niet ziet zitten, roept de discussie over privacy wel de vraag op of er iemand in het gat springt dat nu ontstaat. En of het zin heeft om aan zo'n netwerk deel te nemen.

Het Nederlandse initiatief Datong is dat van plan en wil serieuze stappen zetten. Het idee komt van onder anderen oud-PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug en Ahmed Aarad, mede-oprichter van Open Source & Overheid. "Het moet een sociaal netwerk worden waar je zeker van kunt zijn dat de data ook echt van jou is", zegt Oosenbrug tegen de NOS.

En een alternatief voor Facebook vormen is nog maar het begin. Datong wil ook gaan concurreren met YouTube, Dropbox en Gmail en de handel in cryptomunten mogelijk maken. Als het aan de initiatiefnemers ligt, wordt het een "centrale hub" in het leven van mensen. En niet alleen voor mensen in Nederland, maar voor heel Europa.

Garantie geven

"Het is de bedoeling dat het open source wordt", zegt Oosenbrug. Dan kan iedereen controleren wat het platform doet. "We geven daarnaast de garantie dat er niks met je data wordt gedaan. Het wordt niet verkocht en het wordt ook niet gebruikt voor advertenties." In tegenstelling tot netwerken als Facebook of Google is er geen reclame te vinden. Maar het leunt ook niet op een abonnementsmodel, zoals bij De Correspondent het geval is.

Ook moet er een privacyraad komen, waar burgerrechten- en privacyorganisaties in kunnen plaatsnemen en toezicht kunnen houden op de privacyvoorwaarden en wetgeving. Volgens Oosenbrug moet het verdienmodel gaan lijken op dat van Wikipedia. Die site leeft vooral van giften. Echt een gemakkelijk bestaan is dat niet: je hebt namelijk geen zekerheid op inkomsten.

De groep heeft al een website, Datong.nu, maar het netwerk zelf bestaat nog niet. "Ik verwacht dat we negen maanden tot een jaar nodig hebben om het op te zetten." Het is vooralsnog dus een idee, dat allereerst aan geld moet zien te komen om te kunnen starten. Daarvoor wordt volgens Oosenbrug gekeken naar onder meer de Europese Unie. "Onlangs kwam er 50 miljoen euro vrij voor de ontwikkeling van 5G. Ik denk dat wij ook wel wat geld kunnen lostrekken." Ook hoopt ze op een bijdrage van de landelijke overheid.

Lastig om tussen te komen

Aan ambitie dus geen gebrek. Maar het is anno 2018 heel lastig om een nieuw sociaal netwerk op te zetten, laat staan een die zoveel dingen tegelijk wil doen. Onlangs deed het controversiŽle Vero een poging, het was een alternatief voor Facebook en Instagram. De app kreeg even media-aandacht, maar die was al vrij snel weer verdwenen. Veel mensen lijken hun plekje op het web wel te hebben gevonden.

Daarnaast laten partijen als Snapchat zien dat het ook met veel geld nog lastig is om een alternatief te worden dat kan groeien. Dat bedrijf werd mede succesvol dankzij het concept van stories, waarbij je in foto's en video's dingen deelt die na 24 uur weer verdwijnen. Instagram (onderdeel van Facebook) kopieerde dit met succes en haalde bij Snapchat daardoor behoorlijk wat wind uit de zeilen.

"Ik juich nieuwe initiatieven zonder meer toe", zegt mediaprofressor Mark Deuze van de Universiteit van Amsterdam. "Maar ik denk dat je als platform wel echt iets anders moet doen dan Facebook om bestaansrecht te creŽren."

Daarnaast denkt Deuze dat het vrij lastig is om ook maar in de buurt te komen van de schaal van Facebook. "Je hebt een netwerkeffect nodig." Dat betekent dat je vriendengroep net als jij bereid moet zijn te willen overstappen. In de praktijk blijkt dat vaak heel lastig.

Oosenbrug en Aarad denken daarin profijt te hebben van de nieuwe privacywetgeving die straks in Europa van kracht wordt. Die verplicht bedrijf om gebruikers de mogelijkheid te bieden om hun data mee te nemen naar een ander platform, bijvoorbeeld Datong.

Afwachten

Of het platform er komt en succesvol zal worden, is voorlopig afwachten. Het zwengelt in ieder geval weer de discussie aan of het mogelijk is om een online sociaal leven op te bouwen zonder dat Facebook met je meekijkt.

Het meest logische alternatief voor Facebook is namelijk Instagram. Qua grootte is dat de nummer twee in ons land en groeit flink aan populariteit. Maar daar is Facebook dus ook eigenaar van. Net als van WhatsApp, een ander sociale plek waar we graag samenkomen.




Facebook komt met nieuwe privacymaatregelen
Woensdag, 09:12 Skynet
Sociaalnetwerksite Facebook zal vanaf deze week nieuwe maatregelen rond vertrouwelijkheid introduceren bij zijn Europese gebruikers. Dat is nodig om tegemoet te komen aan de nieuwe Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR), zo kondigde de groep vandaag aan.


Gegevens uit KvK gebruikt voor Facebook marketing
Woensdag, 08:36 Emerce
Bedrijven gebruiken gegevens van de Kamer van Koophandel om zzp'ers met advertenties te benaderen op Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.


Facebook komt met optie voor gezichtsherkenning
Woensdag, 17:18 NOS nieuws

Facebook komt in Europa deze week met een nieuw privacymenu. Iedere gebruiker moet daarin aangeven welke data de app mag gebruiken. Een van de opties in het menu is het in- of uitschakelen van gezichtsherkenning.

Volgens Facebook beschermt deze functie de privacy omdat het gebruikers waarschuwt als iemand anders hun foto's of video's gebruikt. De functie werd in 2011 al stilzwijgend geÔntroduceerd maar moest onder druk van de EU kort daarop weer uitgeschakeld worden.

Advertenties

Facebook voert de wijziging door in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming die in Europa op 25 mei ingaat. Daarin staat dat bedrijven expliciet toestemming moeten vragen voor het verzamelen van data.

Naast de functie voor gezichtsherkenning moeten gebruikers ook aangeven of ze gegevens willen delen over hun politieke overtuiging en geloof en hun voorkeuren doorgeven voor advertenties op basis van data die door andere partijen dan Facebook zijn verzameld. Volgens Tweakers.net kunnen de leden het platform niet gebruiken zonder enige vorm van gerichte advertenties.

Voor minderjarigen gelden andere regels. Die kunnen geen gebruikmaken van gezichtsherkenning en krijgen in bepaalde EU-landen een minder gepersonaliseerde versie van de site te zien.




?Advertentievrij Facebook kost gebruikers tot 14 dollar per maand?
Woensdag, 06:48 Emerce
Facebook zou 11 tot 14 dollar per maand moeten vragen om zijn netwerk advertentievrij te maken. Dat blijkt uit berekeningen van TechCrunch.


Zzp'ers weten allang: de KvK is de Facebook van Nederland
Dinsdag, 23:18 Volkskrant
Dat de Kamer van Koophandel de Facebook der Nederlanden is, wisten zzp'ers allang. Je besluit voor jezelf te beginnen, in de kantoorboekhandel koop je een zwarte perforator en een prullenbak al weet je dat je die zwarte perforator nooit zal gebruiken behalve die ene keer dat je je te pletter zal perforeren omdat je confetti wil maken voor de verjaardag van je dochtertje maar een kantoor zonder zwa


Rechtszaak rond gebruik gezichtsherkenning door Facebook gaat door
Dinsdag, 13:42 Techzine
Een Amerikaanse rechter heeft gisteren besloten dat een aanklacht jegens Facebook door kan gaan. Het gaat om een class action rechtszaak. In de aanklacht staat dat Facebook zonder toestemming van gebruikers gezichtsherkenning heeft gebruikt op foto?s. Dat meldt persbureau Reuters vandaag. De rechtszaak is het volgende privacyprobleem voor Facebook, dat alsmaar rond dezelfde kwestie in […]


Facebook plaatst paginagrote advertentie in Nederlandse kranten
Dinsdag, 11:18 NOS nieuws

Facebook heeft een paginagrote advertentie in een aantal Nederlandse kranten staan. In het AD, Trouw en de Volkskrant staat de advertentie op de achterpagina, in De Telegraaf staat hij binnenin. Het gebeurt niet vaak dat Facebook op deze manier mensen buiten het eigen platform om probeert te bereiken.

De advertentie gaat over de nieuwe privacywetgeving in de EU, die in Nederland leidt tot de AVG (de Algemene verordening gegevensbescherming), die op 25 mei in werking treedt. Hierdoor worden de regels komen om persoonsgegevens te verwerken strenger.

Facebook is, net als andere bedrijven die in Europa actief zijn, maatregelen aan het nemen. Zo veranderde het onlangs het instellingen-menu om gebruikers beter duidelijk te maken wat er wordt verzameld.

Hevig onder vuur

De reclamecampagne komt in een periode waarin Facebook hevig onder vuur ligt doordat de gegevens van tientallen miljoenen mensen in handen zijn gekomen databedrijf Cambridge Analytica. Vorige week moest topman Zuckerberg hierover verantwoording afleggen tegenover het Amerikaanse Congres.




Gegevens KvK-inschrijvingen gebruikt voor reclames op Facebook
Woensdag, 07:06 NOS nieuws

Bedrijven gebruiken data uit de Kamer van Koophandel om zzp'ers te targeten op Facebook. Zzp'ers en andere kleine ondernemers zien dan in hun privť-Facebook-account advertenties op basis van hun zakelijke KvK-inschrijving, blijkt uit onderzoek van de NOS.

Onder meer autofabrikanten Toyota en Lexus hanteerden de praktijk. Zzp'ers met kantoorbanen zoals tekstschrijvers of boekhouders krijgen daarbij advertenties voor andere auto's dan een loodgieter of iemand met een gevelrenovatiebedrijf. "Die raden we dan een bedrijfswagen aan", zegt Ahmed Benachour, chief operating officer van Havas Media. Zijn bedrijf is een van de bedrijven die KvK-data gebruiken voor Facebook-targeting en werkt voor onder meer Toyota en Lexus.

Naast die autofabrikanten plaatsen ook zorgverzekeraar CZ, multimediabedrijf Ziggo en mogelijk ook de zakelijke winkelketen Makro advertenties op basis van KvK-data. Gespecialiseerde bedrijfjes uploaden gegevens van zzp'ers en kleine bedrijven naar Facebook, waarna dat sociale netwerk de relevante profielen erbij zoekt. Vervolgens kunnen de adverteerders gericht advertenties plaatsen.

Verplicht

Dat de Kamer van Koophandel data verkoopt, is bekend: zzp'ers kunnen meepraten over de telefoontjes en brieven die je kunt verwachten als je je inschrijft. Dat de KvK data verkoopt terwijl inschrijving verplicht is, zorgt al langer voor kritiek: gisteren zei de Autoriteit Persoonsgegevens die datadeling onder de loep te nemen.

Volgens de privacywaakhond is het twijfelachtig dat de Kamer van Koophandel data van ondernemers verkoopt aan adverteerders, terwijl ze niet met dat doel zijn verzameld. Later deze week gaat de waakhond met de KvK om tafel.

Customized audience

Nieuw is dat de gegevens ook voor Facebook-advertenties blijken te worden gebruikt. De adverteerders gebruiken een Facebook-feature met de naam customized audience targeting.

Met die tool kunnen adverteerders hun klantenbestand uploaden naar Facebook, om ze vervolgens aanbiedingen op maat te doen. Ook kunnen Facebook-gebruikers die vergelijkbaar zijn met klanten van een bedrijf advertenties krijgen.

Dat werkt doordat Facebook de Facebook-accounts van klanten bij de gegevens van het bedrijf zoekt. Als het bedrijf bijvoorbeeld weet welk 06-nummer bij een klant hoort, dan kan Facebook daarbij de gebruiker van zijn netwerk zoeken.

"Die functie is primair bedoeld om advertenties aan je eigen klanten te tonen", zegt privacymanager Emily Sharpe van Facebook tegen de NOS. "Dat als ik KLM-klant bent, KLM mij advertenties voor bepaalde vluchten kan tonen."

Maar in dit geval gebruiken de adverteerders data die helemaal niet van hun klanten zijn. Of dat mag, laat Sharpe in het midden. "Ik kan niet ingaan op individuele gevallen, maar wij vereisen dat je een juridische grond hebt voordat je data deelt."

In dit geval is die juridische grond twijfelachtig. Zelfs als bedrijven hun eigen klantgegevens delen met Facebook, is daarvoor toestemming van die klant nodig, laat de Autoriteit Persoonsgegevens weten in een reactie. In dit geval gaat het om bedrijven waarmee een Facebook-gebruiker vaak niet eens een relatie heeft.

In ieder geval is het nodig dat er een goede opt-out is, zegt privacy-onderzoeker Frederik Zuiderveen Borgesius. En die is er op dit moment niet: je kunt niet volledig voorkomen dat je data worden gedeeld.

Voor bedrijven zijn KvK-data interessant, omdat ze daarmee nog gerichter kunnen adverteren. "Net als andere bedrijven adverteren we graag doelgericht; we willen niet met een kanon op een mug schieten. CZ heeft bepaalde diensten voor bijvoorbeeld zzp'ers", zo laat die zorgverzekeraar weten.

Toyota en Lexus zeggen niet bewust data van de KvK te hebben gebruikt. "Dat heeft ons mediabureau voor ons gedaan, wij wisten het pas toen de NOS contact met ons opnam", aldus woordvoerder Guido Roozekrans van beide automerken. Makro weet nog niet zeker of het KvK-data heeft gebruikt voor targeting, maar noemt het wel waarschijnlijk.

In het geval van Toyota kwamen de gegevens via een keten van bedrijfjes bij Facebook terecht. De Kamer van Koophandel verkocht de data aan een bedrijf met de naam DR3Data, dat voorheen bij de Telefoongids hoorde en data inkoopt uit onder meer de KvK. Dat bedrijf verkocht de data door aan Digital Audience, een bedrijf dat de data vervolgens uploadde naar Facebook. Binnen Facebook deelde Digital Audience de data met Havas Media, een bedrijf dat onder meer aan reclames doet. En dat bedrijf plaatste dan weer de advertenties namens Toyota en Lexus.

Grote datasets

Volgens Jaap Wolff van DR3Data verkoopt zijn bedrijf grote datasets, van ruim een miljoen mensen. "Wij verkopen bijvoorbeeld namen, e-mailadressen en telefoonnummers", zegt Wolff. Grote delen daarvan zijn afkomstig uit de Kamer van Koophandel, waaronder telefoonnummers. "Maar e-mailadressen verzamelen we zelf", aldus Wolff. Die halen ze bijvoorbeeld van websites van bedrijven.

De data uit de Kamer van Koophandel is in principe openbaar, tekent Wolff van DR3Data aan. "Jij kunt ook naar de Kamer van Koophandel gaan en die data kopen." En dat is ook belangrijk, vindt Wolff: "Als jij met mij zaken wil doen, dan moet je mij kunnen natrekken."

Daar is de de Consumentenbond, die al langer onderzoek doet naar targeting op Facebook, het niet mee eens. "Het wordt tijd dat bedrijven zich realiseren dat dit persoonlijke gegevens zijn, die in vertrouwen worden verstrekt", zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. "Een zzp'er geeft die gegevens in vertrouwen aan de KvK, dan moet die daar zorgvuldig mee omgaan."

Wie zich registreert bij de KvK, doet dat niet om vervolgens advertenties te krijgen op Facebook, zegt Spierenburg. "De KvK is een verlengstuk van de overheid, het is vreemd dat uitgerekend zij haar inkomsten aanvult met dit soort bedenkelijke praktijken."

Delen klantdata

Hoeveel bedrijven KvK-data gebruiken, is onbekend. Maar zeker is wel dat targeting op basis van e-mailadres en telefoonnummer schering en inslag is. Bedrijven als KLM, PlayStation en Airbnb uploaden hun eigen klantendatabases naar Facebook om vervolgens klanten en mensen die lijken op hun klanten te benaderen. Dat constateerde de Consumentenbond eerder al.

Daarbij overtreden de bedrijven in veel gevallen de privacywet, omdat klanten niet netjes om toestemming wordt gevraagd, laat de Autoriteit Persoonsgegevens weten. "Dit mag alleen met toestemming van klanten." Overigens verschillen juristen daarover van mening: het kan zijn dat dat oordeel in een rechtszaak anders uitwijst. Maar sowieso moeten klanten ervan op de hoogte worden gesteld dat hun data kunnen worden gedeeld en moet er een mogelijkheid zijn om je uit te schrijven. Dat kan vaak niet.




Facebook verwijdert alt-right-kopstuk Richard Spencer
Maandag, 19:42 NOS nieuws

Facebook heeft het profiel van de blanke extremist Richard Spencer verwijderd. Dat is mogelijk gedaan vanwege de haatzaaiende berichten die hij via het platform verspreidde. Spencer heeft nog wel accounts op Twitter en YouTube.

Twee andere pagina's die hij beheerde, National Policy Institute en AltRight.com, zijn sinds vrijdag ook niet meer beschikbaar. Facebook heeft er nog niets over gezegd, maar volgens de BBC geldt de verwijdering voor onbepaalde tijd.

In de voorwaarden van Facebook staat dat haatzaaien niet is toegestaan. Gebruikers mogen geen berichten delen waarbij mensen worden veroordeeld vanwege hun afkomst of etniciteit.

Britain First

Eerder deze maand verwijderde Facebook de officiŽle pagina van de extreemrechtse organisatie Britain First. Volgens Facebook werden daar berichten geplaatst die in strijd zijn met de regels. Het bedrijf benadrukte dat het ging om een uitzonderlijke situatie.

Vorige week zei Facebook-topman Mark Zuckerberg tijdens een hoorzitting voor het Amerikaanse Congres dat veel problemen op het platform, waaronder haatzaaien, opgelost moeten worden met kunstmatige intelligentie. Over de effectiviteit daarvan is discussie. Daarom wil Facebook aan het einde van dit jaar 200.000 extra mensen inzetten, die de content van het platform gaan controleren.

Hitlergroet

Richard Spencer wordt gezien als een van de leiders van het Amerikaanse alt-right, dat vaak in verband wordt gebracht met blank superioriteitsdenken, islamofobie, homofobie, anti-feminisme en antisemitisme. Spencer wil een land binnen de VS stichten waar alleen mensen met een blanke huidskleur mogen wonen.

In 2016 werd geschokt gereageerd op de manier waarop de altright-leider Donald Trump verwelkomde als nieuwe president van de Verenigde Staten. Op beelden is te zien hoe hij een glas hief met de woorden: "Heil Trump! Heil Ons Volk! Heil de Overwinning!". Daarop staken meerdere geestverwanten hun rechterhand in de lucht om de nazigroet brengen.




Almacht Zuckerberg bij Facebook onder vuur
Maandag, 15:30 De Tijd
14:57 Enkele grote Amerikaanse investeerders stellen zich vragen bij de manier waarop Mark Zuckerberg bij Facebook als CEO, voorzitter ťn hoofdaandeelhouder alle touwtjes stevig in handen heeft.





Gerelateerde trefwoorden



Combell - hosting, webhosting domeinnaam
© 2000-2018 - 2link.be