NL / FR
2Link.be2You.be2News.be2Travel.beAdverteren
Hosting by combell
OverzichtHoogtepuntenLaatste nieuws
SportPC & InternetBinnenlandBuitenlandEconomieCultuurAuto / Motor
Beurzen

2News.be RSS Feed Als startpagina instellen Bij de favorieten plaatsen



Bronnen
Selecteer hieronder de nieuwsbron waarvan je het nieuws wilt bekijken.




Linkpartners
- Online Kranten
- ICT-update
- Actueel 24
- Bizar, Opmerkelijk nieuws
- Laatstenieuws.info
- Zoekhier.info
- Altijdactueel
- Stock-info


Advertenties

In de kijker
- Actieaanbieding.com
- Solden en kortingscodes
- Kortingscode voor Belgie
- Top3 Vlaamse datingsites
- Cursuswinkel Antwerpen




Facebook

2News.be / Trefwoorden / Facebook

Google, Facebook en Netflix moeten heffingen betalen, vindt ook NPO: 'Laat ze bijdragen aan Nederlandse culturele sector'
Donderdag, 13:00 Volkskrant
De NPO is enthousiast over de heffingen die mediabedrijven gaan betalen, als het aan het vandaag gepresenteerde advies van de Raad voor Cultuur ligt. Daarin wordt bepleit dat bedrijven als Google, Facebook en Netflix een heffing van 2 tot 5 procent gaan betalen aan een nieuw fonds waarmee Nederlandse producties worden gemaakt. Ook stelt de Raad dat diensten als Netflix en Amazon een verplicht perc


NOS wil onderzoek doen naar politieke Facebook-ads via browserextensie
Donderdag, 06:30 Tweakers
De NOS gaat onderzoek doen naar politieke Facebook-advertenties in Nederland via de browserextensie van ProPublica. De extensie stuurt alle Facebook-ads geanonimiseerd door naar ProPublica, waarna NOS kan kijken waarmee politieke partijen adverteren.


Help ons politieke campagnes op Facebook in kaart te brengen
Donderdag, 06:24 NOS nieuws

Meer dan ooit spelen de gemeenteraadsverkiezingen en de campagne voor het referendum zich af op sociale media. Maar het grote overzicht ontbreekt, doordat partijen op die sociale media heel nauwkeurig kunnen specificeren wie ze willen bereiken. Een advertentie die voor je buurman is bedoeld, zie jij misschien wel nooit.

De NOS wil graag in kaart brengen hoe politieke partijen Facebook-advertenties gebruiken. En daarvoor hebben we jouw hulp nodig.

Samen met ProPublica, een journalistieke organisatie zonder winstoogmerk, gaan we politieke advertenties verzamelen. Je kunt ons helpen door op je computer een speciale browser-extensie te installeren die de advertenties op Facebook doorstuurt naar ProPublica. Daar worden de politieke advertenties gescheiden van de rest en kunnen we de politieke advertenties onder de loep nemen.

Geen zorgen, we sturen geen persoonlijke informatie door. We kunnen niet zien welke advertenties jij hebt gezien, alleen dat ze zijn gezien door een van de gebruikers van de extensie.

Download de extensie voor Google Chrome of voor Firefox

Als je de extensie installeert, vergeet dan niet om de privacy-voorwaarden te accepteren en hem in te stellen op Nederlands (en op de locatie 'Nederland').

Als je op de hoogte wil worden gehouden over onze ontdekkingen met jullie hulp, en/of na de verkiezingen een reminder wil krijgen om de extensie eventueel weer te de-installeren, vul dan dit formulier in.

Hoe werkt de extensie?

Als je de extensie installeert, worden de advertenties in je Facebook-timeline doorgestuurd naar ProPublica. Dat gebeurt pas nadat je de privacyvoorwaarden hebt geaccepteerd. Daarin belooft ProPublica onder meer dat persoonlijke informatie niet wordt doorgestuurd.

Vervolgens kun je in de extensie zien welke advertenties jij hebt gezien, ťn welke advertenties anderen hebben gezien. Je kunt vervolgens beoordelen of het gaat om politieke of 'normale' advertenties, om zo het algoritme van ProPublica te trainen. Je kunt nooit zien door wie een bepaalde advertentie is gezien: dat wordt niet opgeslagen.

De NOS-redactie kan daarna de politieke advertenties onder de loep nemen. Op welke doelgroepen selecteren politieke partijen bij het plaatsen van advertenties? Passen ze doelgroepen aan op verschillende doelgroepen? En zijn er misschien andere organisaties dan politieke partijen actief met het plaatsen van politieke advertenties? Die vragen hopen we te beantwoorden.

Hoe zit het met mijn privacy?

De extensie van ProPublica verzamelt geen tot op de persoon herleidbare informatie. De NOS en ProPublica weten niet welke advertentie is gezien door welke gebruiker.

De extensie verzamelt de inhoud van Facebook-advertenties - zowel politiek als niet-politiek - en stuurt die door naar servers van ProPublica. Ook verzamelt de extensie de doelgroep waarop een bepaalde advertentie is gericht.

De broncode van de extensie is open-source, wat betekent dat iedereen de broncode onder de loep kan nemen om te kijken of alles in orde is.

Wat is ProPublica?

ProPublica is een Amerikaanse journalistieke non-profitorganisatie die regelmatig samenwerkt met andere media. De organisatie richt zich op journalistiek die in het belang is van het collectief.

De Facebook Political Ad Collector, zoals de extensie formeel heet, is eerder gebruikt in samenwerking met onder meer The Guardian, Der Spiegel, Tagesschau, en de SŁddeutsche Zeitung. De NOS is de eerste Nederlandse samenwerkingspartner voor deze extensie.

Waarom doet de NOS dit?

Politieke partijen benaderen hun kiezers actief, ook op sociale media. De NOS verwacht dat dat bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen niet anders zal zijn. Ook maatschappelijke organisaties of actiegroepen kunnen zich online mengen in de verkiezingscampagnes.

De NOS wil graag in kaart brengen wat al deze partijen doen op sociale media om kiezers te bereiken, en wat daarbij hun boodschap is. Dit experiment met ProPublica is een manier om daar inzicht in te krijgen.

Het monitoren van online politieke advertenties, en op Facebook in het bijzonder, is interessant omdat advertenties op sociale media minder transparant zijn dan offline advertenties. Dat komt doordat advertenties op sociale media nauwkeurig op een bepaalde doelgroep gericht kunnen worden. Partijen kunnen zo specifieke advertenties tonen aan een selecte groep kiezers. Deze advertenties zijn dat niet zichtbaar voor mensen buiten deze groep.

Kortom, voor het voeren van online campagnes hebben partijen andere middelen tot hun beschikking. Deze nieuwe manieren van campagne voeren, vragen om nieuwe journalistieke methoden om dat te monitoren.

Waarom werkt de extensie niet op mijn telefoon?

Veel mensen gebruiken hun smartphone vaker dan hun 'vaste' computer of laptop. Het zou dan ook logisch zijn om ook advertenties te verzamelen die worden getoond in de Facebook-app of de mobiele site.

Helaas kan dat niet zomaar. Op Android is dat al lastig, maar op de iPhone is het al helemaal onmogelijk. Dat komt doordat smartphones veel geslotener zijn dan desktops of laptops, met een browser waarin je een extensie kunt installeren.

Waarom werkt de extensie niet met Twitter/Instagram/Snapchat?

Facebook is nog steeds het grootste sociale medium. Bovendien gebruiken veel mensen het nog steeds op hun desktop, waardoor advertenties met een extensie te monitoren zijn. Op Instagram en Snapchat is dat niet zo. Voor Twitter geldt dat wel, maar dat sociale medium bereikt veel minder mensen dan Facebook.




Sony Xperia-telefoons kunnen 3D Maker-scans op Facebook zetten
Woensdag, 21:24 Tweakers
Sony heeft bekendgemaakt dat gebruikers van een Xperia XZ1, XZ1 Compact en XZ Premium met 3D Maker gemaakte 3d-afbeeldingen rechtreeks op Facebook kunnen zetten. Het sociale netwerk ondersteunt nu een bestandsformaat die dat mogelijk maakt.


Gebruikers Facebook Messenger kunnen privťgesprek omzetten in groepsgesprek
Woensdag, 19:36 Tweakers
Facebook heeft een functie toegevoegd om van een een-op-eengesprek met spraak of video met een enkele klik een groepsgesprek te maken door mensen toe te voegen. Dat kon tot nu toe alleen door op te hangen en een nieuw groepsgesprek te starten.


Muziek op Facebook zetten mag voortaan
Woensdag, 17:42 De Tijd
17:10 Door met ICE Services in zee te gaan kunnen Facebook-gebruikers voortaan zonder probleem muziek aan video's toevoegen.


Ruziemaken op Facebook: hoe komt het en wat kunnen we eraan doen?
Woensdag, 14:42 Gazet v. Antwerpen

Wie kent het niet? Een artikel of mening op Facebook zorgt voor een discussie tussen mensen die elkaar eigenlijk van haar noch pluim kennen. Hoe komt dat toch en vooral: wat kunnen we eraan doen?




Facebook-topper ontketent nieuwe hetze over Ruslandgate
Dinsdag, 12:12 De Tijd
11:54 Met de stelling dat de Russische advertenties op Facebook niet het doel hadden om in 2016 de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beÔnvloeden, bracht advertentiebaas Rob Goldman zijn bedrijf opnieuw ...


'Facebook-manager zegt sorry na foute tweets over Rusland-onderzoek'
Dinsdag, 11:36 NOS nieuws

Het is niet de makkelijkste tijd voor Facebook. Dat het een grote rol speelde in de campagne van Russische trollen om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beÔnvloeden, was al duidelijk en aan kritiek ontbreekt het dan ook niet. Toen speciaal aanklager Robert Mueller dit alles afgelopen vrijdag nog eens bevestigde, was het zaak voor het bedrijf om nederig over te komen.

Maar dat mislukte.

Want sinds dit weekend ligt Facebook onder vuur vanwege een serie ongelukkige tweets over het Rusland-onderzoek van Rob Goldman, de vicepresident advertenties bij het bedrijf. Hij heeft volgens technologiesite Wired inmiddels intern zijn excuses aangeboden. Het begon met een bericht waarin hij zei blij te zijn met de aanklachten van Mueller, maar er direct aan toevoegde dat bepaalde feiten over het onderzoek zijn die "nog steeds niet goed worden begrepen".

Wat volgde was een serie tweets waarin Goldman, die naar eigen zeggen alle Russische advertenties heeft gezien, probeerde om wat zaken die in zijn ogen niet klopten recht te zetten. Zo schreef hij in de tweede tweet dat het niet Ruslands belangrijkste doel was de verkiezingen te beÔnvloeden.

Uit de aanklachten van Mueller blijkt dat dit wel degelijk het belangrijkste doel was. Daarnaast mist de belangrijke nuance dat advertenties op Facebook maar een deel van het verhaal zijn. Door de trollen werden ook (nepnieuws)berichten gedeeld en evenementen georganiseerd.

Lang niet alles wat Goldman deelde via Twitter was fout, maar doordat sommige dingen niet klopten en andere berichten context misten, schiep hij meer onduidelijkheid over het Rusland-onderzoek en de positie van Facebook. Dat was reden voor The New York Times om al zijn berichten te onderwerpen aan een .

Later had de vicepresident ook wel door dat hij ongelukkige formuleringen had gebruikt. In een reactie op een andere Twitter-gebruiker zei hij dat "de Russen zeker voor Trump waren".

De tweets van Goldman kregen afgelopen weekend steeds meer aandacht. Niet alleen van Facebook-collega?s en journalisten, maar ook van de Amerikaanse president. Trump gebruikte het tweede bericht, waarin Goldman stelt dat de Russische advertenties niet bedoeld waren om de verkiezingen te beÔnvloeden, om te laten zien dat er weinig aan de hand was. Het drama voor Facebook was daarmee compleet.

Zondagavond volgde een verklaring van een andere vicepresident van Facebook, die verantwoordelijk is voor het wereldwijde beleid. "We hebben niets gevonden dat de aanklachten van de speciaal aanklager tegenspreekt. Elke suggestie dat dit wel zo is, klopt niet." En volgens Wired betekent dit zoveel als:"We Rob Goldman hebben gevraagd om zijn telefoon in een rivier te gooien".

'Een serieuze fout'

Uiteindelijk besloot Goldman ook zijn excuses aan te bieden. Niet publiekelijk, maar wel intern volgens Wired. "De tweets waren mijn eigen mening, niet die van Facebook", schrijft hij onder meer. "En mijn mening heb ik verkeerd verwoord. De speciaal aanklager heeft veel meer informatie dan ik. Het was verkeerd om de indruk te wekken alsof ik de conclusies van Mueller tegenspreek."

Een Nederlandse woordvoerder van Facebook heeft laat weten dat het bedrijf niet wil reageren op de berichtgeving van Wired.




Braziliaanse krant stopt met Facebook (en hoopt op navolging)
Maandag, 20:24 NOS nieuws

De laatste vier jaren waren zeer turbulent in BraziliŽ. Het land was getuige van een diepe economische crisis die via een slepend corruptieschandaal leidde tot de afzetting van president Dilma Rousseff. Die onrust, zo vreest de grootste krant van het land, zorgt nu voor een nieuw gevaar: nepnieuws.

Want BraziliŽ is sterk verdeeld geraakt tussen verschillende strijdvaardige groepen die niet openstaan voor dialoog. "We schatten dat ongeveer 14 miljoen Brazilianen extreem gepolariseerde denkbeelden hebben", zegt nepnieuws-onderzoeker Pablo Ortellano van de Universiteit van S„o Paulo. Wat daarbij helemaal niet helpt, is dat Facebook begin dit jaar een verandering doorvoerde waardoor berichten van vrienden prioriteit krijgen boven die van bedrijven en nieuwsorganisaties.

Die verandering deed de krant Folha de S„o Paulo besluiten om maar helemaal te stoppen met het publiceren op Facebook. Want, zo zegt hoofdredacteur Sťrgio D'Avila tijdens een gesprek op de redactie van zijn krant: "Hiermee doet Facebook de professionele journalistiek in de ban. Onbedoeld krijgt nepnieuws nu een voorkeursbehandeling."

D'Avila voorspelt een toename van nepnieuws in BraziliŽ. "Wat denk je dat meer indruk maakt op de gemiddelde Facebookgebruiker? Nepnieuws, met een sensationele kop, of serieus nieuws van een professionele journalistieke organisatie?"

De worsteling van 'Folha' staat niet op zichzelf. De afgelopen jaren heeft Facebook geprobeerd om een belangrijke plek te worden voor nieuws. Een veelbesproken stap in die strategie is de introductie van Instant Articles, in 2015. Het platform wilde dat media, zoals The New York Times, maar ook bijvoorbeeld De Telegraaf en de NOS in Nederland, ůp Facebook zouden gaan publiceren in plaats van nŠŠr verhalen op hun eigen site te linken. Dit creŽerde een zogeheten walled garden: je hoefde niet meer van Facebook af om te lezen wat media schreven.

Maar nu, drie jaar later, hebben steeds meer media besloten om weer te stoppen met Instant Articles. De functie levert te weinig op en daarnaast is de relatie met Facebook stukken stroever geworden. Het succes van nieuws op het sociale netwerk heeft zich tegen het bedrijf gekeerd, mede door de problemen rondom nepnieuws.

Er is daarnaast vrees dat minder nieuws op Facebook leidt tot meer nepnieuws. Daarbij wordt gewezen op zes testlanden, waar het echte nieuws wordt gescheiden van nieuwtjes van vrienden en familie. The New York Times constateerde al eerder dat dat zorgt voor een toename van nepnieuws. Facebook zei eerder geen plannen te hebben om de gescheiden tijdlijn verder uit te rollen.

Of er nu wel of niet meer nepnieuws komt door de veranderingen: iedereen is wakkergeschud en op zijn hoede. In BraziliŽ zijn in oktober van dit jaar presidentsverkiezingen. Een maand later zijn in de VS verkiezingen voor het Congres. De inlichtingendiensten in de VS waarschuwden eerder deze week dat Russische 'trollen' dan opnieuw zullen proberen om onrust te stoken.

Ware ziekte

In BraziliŽ is nepnieuws volgens onderzoeker Pablo Ortellano niet eens het echte probleem, maar een symptoom. "De ware ziekte is de politieke polarisatie. 90 procent van wat deze mensen op Facebook aanklikken of delen komt overeen met hun eigen denkbeelden."

Ortellano ziet het protest van de krant Folha als een politieke geste, een boodschap. Het zal in de praktijk geen relevante verandering betekenen, denkt hij.

"Er zijn belangrijke aanwijzingen dat Facebook niet eens de belangrijkste verspreider is van nepnieuws in BraziliŽ. Het lijkt erop dat WhatsApp veel belangrijker is. Mensen sturen elkaar via die gesloten netwerken fake news, en omdat het privťnetwerken zijn hebben we er geen zicht op en kunnen we er niets tegen doen."

Hoofdredacteur Sťrgio D'Avila van Folha geeft meteen toe dat de beslissing van zijn krant om te stoppen met Facebook slechts deels een symbolische daad is. Eentje die niet alleen met nepnieuws te maken heeft.

"Er zijn ook commerciŽle redenen. Wij verdienen niets aan de content die we leveren aan Facebook. Dat platform krijgt dankzij artikelen van professionele nieuwsorganisaties zoals Folha extra reclame-inkomsten. Maar daar zien wij niets van terug", zegt de hoofdredacteur. "We hopen hiermee anderen te overtuigen hetzelfde te doen als wij: stoppen met Facebook. Het zou onze zaak sterker maken."

Aandacht

De keuze van de krant leidde tot veel media-aandacht. Afgelopen week was er een media-conferentie waar ook twee topmensen van Facebook bij waren. Campbell Brown, verantwoordelijk voor het contact met nieuwsorganisaties bij Facebook, zei toen er niet van op te kijken dat Folha was gestopt met het platform. Want de krant maakte volgens Brown al niet zo heel veel gebruik van het medium.

"Als een organisatie het gevoel heeft dat op Facebook aanwezig zijn niet goed is voor je bedrijf, dan moet je niet op Facebook aanwezig zijn", zei Brown. "Laat dat duidelijk zijn."




Facebook gaat Amerikaanse advertentiekopers per post verifiŽren
18 Februari, 22:12 NOS nieuws

Amerikanen die op Facebook advertentieruimte willen inkopen voor politiek getinte boodschappen, kunnen voortaan een ouderwetse briefkaart op de deurmat verwachten waarmee ze moeten bevestigen dat ze echt in de VS wonen.

Op die manier wil de techreus voorkomen dat Amerikaanse verkiezingen beÔnvloed worden vanuit het buitenland. Op de briefkaart staat een code die de aanvrager van de advertentieruimte moet invoeren op Facebook, om zo de aanvraag te voltooien.

Facebook gaat de briefkaarten versturen bij aanvragen voor advertenties waarin kandidaten worden genoemd voor landelijke verkiezingen, zoals de Congresverkiezingen die in november worden gehouden. Bij bijvoorbeeld lokale verkiezingen is verificatie volgens Facebook niet nodig.

Aanklacht

De aankondiging van Facebook komt kort na de aanklacht van Robert Mueller tegen dertien Russen en drie Russische bedrijven. Mueller is de speciaal aanklager die onderzoek doet naar Russische inmenging in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.

De aangeklaagde Russen worden verdacht van een grootscheepse operatie om de verkiezingen te beÔnvloeden. Twaalf van de dertien Russen werken voor een internetbedrijf uit Sint-Petersburg. In de aanklacht staat dat Russische verdachten contact hebben gehad met het team rond Donald Trump.




Facebook: sms-spam bij tweetrapsauthenticatie was een bug
17 Februari, 10:54 Tweakers
Facebook heeft te kennen gegeven dat een bug de oorzaak is van het ontvangen van sms-berichten na het aanzetten van tweetrapsauthenticatie. Eerder bleek dat gebruikers sms-spam ontvingen met linkjes naar posts van anderen.


Reclame voor lachgas op Facebook: ?Capsulekes in voorraad?
17 Februari, 04:12 Gazet v. Antwerpen

Waarschuwingen en oproepen tot het aan banden leggen van de verkoop ten spijt, blijven slagroompatronen met lachgas populair bij jongeren. Sommige verkopers bestellen volledige paletten met de patronen.




Brusselse rechtbank oordeelt dat Facebook privacywet overtreedt
16 Februari, 16:18 Tweakers
Facebook eerbiedigt de Belgische privacywet niet, oordeelt de Brusselse rechtbank van eerste aanleg. Daarmee volgt de rechtbank de claims van de Belgische Privacycommissie. Facebook moet stoppen met het volgen van internetgedrag van Belgen.


Rechter veroordeelt Facebook: ?Belgische privacywetgeving niet gerespecteerd?

Facebook eerbiedigt de Belgische privacywet niet. Dat is het oordeel van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg. Als Facebook niet stopt met ongemeld info over de gebruikers te verzamelen, riskeert het een dwangsom van 250.000 dollar per dag.




EU: Facebook en Twitter voldoen nog niet aan regels voor consumentenbescherming
15 Februari, 18:06 Tweakers
De wijzigingen die Facebook en Twitter in hun voorwaarden hebben doorgevoerd op verzoek van Europa zijn nog niet voldoende om aan Europese consumentenwetgeving te voldoen. De Europese Commissie dreigt met sancties.


Twitter en Facebook nog steeds niet in orde met Europese consumentenregels
15 Februari, 14:06 Skynet
Sociale netwerken als Twitter en Facebook respecteren nog steeds niet alle consumentenregels die in de Europese Unie van kracht zijn. Dat heeft eurocommissaris voor Justitie en Consumentenzaken Vera Jourova vandaag aangeklaagd.


Google, Facebook en Twitter passen algemene voorwaarden aan onder druk Europese toezichthouders
15 Februari, 13:30 Emerce
Google, Facebook en Twitter passen hun voorwaarden aan na onderzoek van Europese toezichthouders. Uit dat onderzoek bleek dat consumenten via de kleine lettertjes vaak akkoord gaan met voorwaarden die hun rechten beperken.


Facebook misbruikt telefoonnummer van tweetrapsauthenticatie voor sms-spam
15 Februari, 10:54 Tweakers
Facebook misbruikt telefoonnummers die gebruikers opgeven om een sms te krijgen voor tweetrapsauthenticatie, om spam te sturen. Antwoorden op die sms-spam belanden bovendien automatisch als posts op accounts van gebruikers.


Gerucht: Facebook komt in juli met twee slimme speakers met 15"-touchscreen
14 Februari, 13:54 Tweakers
Facebook komt uiterlijk in juli met twee slimme speakers die voorzien zijn van een 15"-touchscreen. De apparaten zouden bekendstaan onder de codenamen Aloha en Fiona en gemaakt worden door Pegatron, met schermen van LG Display.





Gerelateerde trefwoorden



Combell - hosting, webhosting domeinnaam
© 2000-2018 - 2link.be